05 December 2011

Christchurch 14:Passion & Patient

那天到一位咖啡师傅家参观他的工作室,并了解他所提供的煮咖啡、奶泡拉花课程内容。夫妻俩从中国移民到纽西兰九年,在异乡努力不懈他们热爱的咖啡事业。我点了Cappucino,舒先生点了Flat White,师傅悉心为我们打出两杯香滑可口的咖啡,技术是毋庸置疑的老练纯熟。但,不知道是味蕾出了问题还是心境,我觉得那杯咖啡少了什么。

夫妻俩的热情款待,令我感激。那种似乎天天都正能量爆棚的阳光,有一点点温暖了我的灰暗。我们讨论咖啡,我说几次喝了烧焦口味的咖啡,毁了原本美好心情的经验,让我开始慎选。有些太水,有些太机械式没有灵魂。我变得挑剔了,我知道不是好事。因为连喝咖啡也变得不纯粹很累人。

师傅告诉我“Passion”。对你的事业、你所热爱的生活需要有无懈可击的“Passion”,才能永续。Passion,我在他们身上确实看见了他们对生活、对咖啡的热爱。然而舒先生却听成“Patient”。我想,两者都是生活中无可或缺的元素,Passion热情/激情与Patient忍耐/耐心。这是我喜欢蹩脚英语的地方,常因语言不同思路不同,沟通模式的变幻,让我有更多层次的思考空间。

离开前,师傅递给我一张纸上印有维也纳诗人Peter Altenburg的诗作《To The Coffee House》。
When you are worried, have trouble of one sort or another -to the coffee house!
When she did not keep her appointment, for one reason or another - to the coffee house!
When your shoes are torn and dilapidated - coffee house!
When your income is four hundred crowns and you spend five hundred - coffee house!
You are a chair warmer in the office, while your ambition led you to seek professional honors - coffee house!
You could not find a mate to suit you- coffee house!
You feel like committing suicide - coffee house!
You hate and despise human beings, and at the same time you cannot be happy without them - coffee house!
You compose a poem which you cannot inflict upon friends that you meet in the street - coffee house!
When your coal scuttles is empty, and your gas ration exhausted - coffee house!
When you are locked out and haven't the money to pay for unlocking the house door - coffee house!
When you acquire a new flame, and intend provoking the old one, you take the new one to the old ones - coffee house!
When you feel like hiding, you dive into a - coffee house!
When you want to be seen in a new suit - coffee house!
When you cannot get anything on trust anywhere else - coffee house!

不知道什么时候开始,我喜欢每天早晨一杯咖啡。还有下午三点一杯。一定要下午三点,两点半喝会有点味道还不够的感觉。最好有阳光,然后把阳光也一口吞下,心就会暖和许多。一杯咖啡,可以是一首歌/一段故事/一个地方/一次旅行/一份感动/一点温暖/一抹微笑/一份亲昵/一种态度。我还在等一杯咖啡。一杯让我感觉那是一整个世界的咖啡。或许喝下那杯世界,我就真能把咖啡戒了。

这是上次去Lake Tekapo Astro Cafe,
还没喝就溢出来弄得杯子碟子很乱的咖啡热巧克力。

5 comments:

  1. 有时候我会担心,能感觉一整个世界的咖啡,会不会要等到比较年老或对生活无忧的时候?>.<

    ReplyDelete
  2. 在Astro Cafe那里喝咖啡,加一块蛋糕,很棒!

    ReplyDelete
  3. 咖啡,我很愛,我特別喜歡靜靜的坐在咖啡館裡喝著咖啡,吃著蛋糕,看著書的時光~

    ReplyDelete
  4. 看着看着,
    我发现原来大家都爱咖啡
    很早之前,我就习惯早上一杯咖啡,然后自信满满的去上班
    这个习惯,怎么也改不了
    (不过,“听说”和太多很不好哦)
    我最爱白咖啡了!

    ReplyDelete
  5. Quantum Binary Signals

    Get professional trading signals sent to your cell phone every day.

    Start following our signals NOW & gain up to 270% per day.

    ReplyDelete